Co zabrać w długą trasę

Blog / Męskim okiem / porady / Sport / Sprzęt / 11 listopada 2015

Czeka Cię kilkaset kilometrów na rowerze? Szykuje się ultramaraton lub długa wycieczka? Będziesz jechać cały dzień, noc, może jeszcze dłużej? Poprzednio dowiedziałeś się co jeść podczas takiej trasy. Teraz czas przemyśleć, gdzie to jedzenie schować i co jeszcze warto mieć.

Podobnie jak w poprzednim tekście założymy, że jedziesz szosówką. Nie masz wozu technicznego, a na trasie spędzisz przynajmniej kilkanaście godzin. Rzeczy, które ze sobą zabieramy dzielę na trzy grupy: ubranie, jedzenie i akcesoria rowerowe.

Ubranie:

  • Bluza – nawet upalne lato, nocą bluza będzie niezbędna.
  • Ocieplacze na kolana – nie chcemy nabawić się kontuzji. Stawy i tak będą miały ciężko. Dajmy im trochę ciepła.
  • Rękawki – nie ważą nic, miejsca nie zajmują a grzeją. Zabierz je ze sobą koniecznie.
  • Podkoszulka termoaktywna – przyda się jeśli będzie poniżej 10°C.
  • Ochraniacze na buty – weź jeśli spodziewasz się deszczu i niskiej temperatury.
  • Rękawiczki – podobnie jak wyżej. Sam wiesz przy jakiej temperaturze musisz je mieć.
  • Folia NRC – dlaczego traktuję ją jako ubranie? O tym na końcu. Folia ratunkowa często jest wymagana regulaminowo. Jeśli nie jest weź ją tym bardziej.

Jedzenie i woda:

  • Poza ekstremalnymi sytuacjami 2 litry wody wystarczą.
  • Batony, kanapki, bułki. Weź tyle ile potrzebujesz na kilka godzin lub na trasę do kolejnego sklepu.

Akcesoria rowerowe:

  • Dętka, łatki, łyżki i pompka
  • Zestaw ampuli w scyzoryku
  • Oliwka do łańcucha

Gdzie to spakować? 

Mamy kilka możliwości. Rozważymy je po kolei.

Jazda z tak dużym plecakiem nie jest szczytem wygody.

Jazda z tak dużym plecakiem nie jest szczytem wygody.

Plecak:

+ dużo miejsca.

+ łatwy dostęp do przewożonych przedmiotów.

– będzie stawiał duże opory powietrza.

– będzie obciążał kręgosłup.

– momentalnie zapocisz plecy.

 

Pas biodrowy / nerka:

+ niska waga.

+ łatwy  dostęp do przewożonych przedmiotów.

+ dobra aerodynamika.

– może uciskać żołądek. Dla mnie to wada dyskwalifikująca.

– mało miejsca.

 

Bagażnik i sakwa:

+ jeszcze więcej miejsca i wygodny dostęp.

repack-x2-s

Bikepack Repack – zdjęcie producenta

+ nie obciąża pleców.

– waga.

– ciężko zamontować do roweru szosowego.

 

Torba podsiodłowa. Ale taka torba, która pomieści nawet 10 litrów.

+ aerodynamika.

+ łatwość montażu.

+ stosunkowo niska waga.

– ograniczona pojemność (góra 10 litrów).

– mniej wygodny dostęp do rzeczy niż w przypadku poprzednich rozwiązań.

DynaPack_DX_2

Topeak DynaPack DX – zdjęcie producenta

Jak widać nie ma sposobu idealnego. U mnie wygrywa torba podsiodłowa. Korzystam z produktów firmy BikePack i mogę je z czystym sumieniem polecić. Rozmiar M – około 7 litrów – wystarczył na 10 dni podróży. Starcza nawet na wypad weekendowy, kiedy zabieram ze sobą także cywilne ciuchy i buty. Torba wykonana jest z materiału, który nie jest w pełni wodoodporny. Kosztuje około 300 zł.

Ciekawe rozwiązanie, w podobnej cenie, proponuje Topeak w modelu DynaPack DX. W tym przypadku sakwa mocowana jest podobnie jak zwykły bagażnik – do sztycy. Produkt jest wodoodporny, zamykany na suwak i z pewnością wygodniejszy w użyciu, niż klasyczna torba podsiodłowa.

Wiele osób sprowadza torby zza granicy marek takich jak: Revelate czy Carradice. Produkty te, są bez wątpienia dobre, jednak według mnie nie warto do nich dopłacać.

Zamiast podsumowania będzie wyjaśnienie. Czemu NRCta to ubranie? Prędzej czy później przyjdzie takie zimno, połączone ze zmęczeniem, że założycie na siebie wszystko. Folia pod kurtką świetnie chroni od wiatru i zatrzymuje niezbędną ilość ciepła.

 






Marcin
Marcin
Zawodowo inżynier, prywatnie mąż Ani, hobbistycznie kolarz – amator lubujący się w dystansach ultra. Ukończył Maraton Rowerowy dookoła Polski (MRDP) oraz dwukrotnie Bałtyk Bieszczady Tour. W 2015 roku przejechał polskie góry w ramach górskiej edycji MRDP.




Previous Post

Tour de Warsaw 200

Next Post

5 dni w Bieszczadach



  • mederlah

    Odkąd posiadam Sakwy 60l. nie wyobrażam sobie jazdy z plecakiem pełnym wyposażenia. Nie powinniście polecać nikomu plecaka. Faktycznie sakwy obniżają naszą prędkość ale zwiększają komfort jazdy. Przy kilkunastogodzinnej jeździe jednak zależy nam na komforcie jazdy. A co ze snem? Opis dla temperatury +30? Inaczej się podróżuje przy -5 a inaczej przy +30, czego brakuje w opisie. Dziękuje i pozdrawiam 🙂

    • Plecaka nie polecam. Napisałem jakie ma wady i zalety. Podobnie wypisałem za i przeciw sakw.
      Kwestia snu i temperatury to temat na oddzielne wpisy. Stay tuned!

    • Szemot

      Ponieważ od rozgoryczonego blogera na SW dostałem bana więc nie mogę Ci tam odpisać 😛
      Przecież Gear S2 nadal nie działa z iPhonami. A jak w końcu zacznie co zapowiadali już dawno temu to i tak będzie to dośc okrojona współpraca. AppleWatcha nie zastąpi bo będzie potrafić dużo mniej. Ale to wciąż mówimy o przyszłości chyba, że coś się właśnie zmieniło ale raczej by o tym pisali.

      • mederlah

        19 Września tego roku ruszyła beta oprogramowania i testy na srajfonie 🙂
        Konieczni iOS 8.4 lub wyższy

        • Szemot

          O to dobrze wiedzieć. Popatrzę na YT jakoe efekty.


More Story

Tour de Warsaw 200

Tour de Warsaw stał się obowiązkowym punktem programu (właściwie sezonu) dla mazowieckich kolarzy. Ale nie tylko. Na ostatnią...

2 November 2015