Lemondka – po co to komu?

Blog / Męskim okiem / porady / Sport / Sprzęt / 17 sierpnia 2015

Co to właściwie jest lemondka i dlaczego tak się nazywa? 

Lemondka, czyli nakładka czasowa, jest elementem mocowanym na kierownicy, który pozwala zająć bardziej aerodynamiczną i wygodną pozycję. Nazwa bierze się od nazwiska Grega LeMonda, który to spopularyzował to urządzenie w najlepszy z możliwych sposobów – zwyciężając Tour de France. A nie było to byle jakie zwycięstwo. Przed finałową jazdą indywidualną na czas ulicami Paryża Lemond tracił do lidera (Laurent Fignon) prawie minutę. Ale reszty nie będę opowiadał, bo to trzeba zobaczyć:

 

Po co mi lemondka?

Nie wiem co po jest ona Tobie. Wiem, natomiast dlaczego ja sobie nie wyobrażam roweru szosowego bez lemondki. Bo jeżdżę dużo sam i nie dysponuję taką łydą jak panowie na filmiku wyżej. Możliwość ułożenia się w aerodynamicznej pozycji pozwala mi jechać nawet z 10% szybciej. Dodatkowo jest mi wygodniej. Tak? Lemondka to nie tylko szybkość, pozwala ona oszczędzić nadgarstki. Na ostatnim BB Tourze pierwsze 300 km praktycznie z niej nie schodziłem.

Jednak są też wady. Ale tylko dwie: masa (w budżetowych modelach to prawie 500 gram) oraz brak miejsca na kierownicy. Często montując lemondkę tracimy górny chwyt.

Jaką lemondkę wybrać?

Celowo pominę kwestię finansowe. Powiem tylko, że ceny sensownych nakładek zaczynają się od 150zł, kończą znacznie wyżej. Ja natomiast dzielę lemondki na wyczynowe, czyli takie jakie spotykamy w rowerach do jazdy na czas, turystyczne oraz takie pomiędzy.

Lemondka wyczynowa

Lemondka Sportowo – Turystyczna

big_tranz802

Lemondka Turystyczna

Zdjęcia mówią już wiele, ale warto dodać, że sportowe modele są mocowane niżej, umożliwiają zmniejszenie powierzchni ciała narażonej na wiatr. Modele turystyczne są za to wyższe i wygodniejsze.

Co ja wybrałem? Kompromis, czyli model środkowy.

Jeśli nie wiesz jakiej lemondki potrzebujesz, proponuję takie drzewko decyzyjne:

  • Rower szosowy lub czasowy i wyścigi trwające nie dłużej niż 2 – 3 godziny – nakładka wyczynowa
  • Rower szosowy i dłuższe trasy – lemondka sportowo – turystyczna
  • Rower trekkingowy – turystyczna

Rozwiązania alternatywne

W ramach ciekawostki dodam, że widziałem kiedyś u chińskiego sprzedawcy aerodynamiczną kierownicę, z możliwością dodatkowego chwytu po środku. Myślę, że takie rozwiązanie ma sens. Niestety nie mogę teraz znaleźć podobnego produktu w ofercie żadnej marki rowerowej. Może ktoś z Was się z tym spotkał?

Jeszcze jedno. Istnieje rozwiązanie podobne do lemondki, jednak nią nie będące. To Spinaci:

Spinaci

Spinaci

Rozwiązanie to pojawiło się na bardzo krótko w zawodowym peletonie, po czym zostało zakazane ze względów bezpieczeństwa. Obecnie używane jest tylko przez fanatyków klasycznych, zabytkowych rowerów. W praktyce przegrywa z lemondką.






Marcin
Marcin
Zawodowo inżynier, prywatnie mąż Ani, hobbistycznie kolarz – amator lubujący się w dystansach ultra. Ukończył Maraton Rowerowy dookoła Polski (MRDP) oraz dwukrotnie Bałtyk Bieszczady Tour. W 2015 roku przejechał polskie góry w ramach górskiej edycji MRDP.




Previous Post

Peleton survival

Next Post

Solo, czyli maraton szosowy w Nietążkowie




More Story

Peleton survival

Co ja wiem o jeździe w peletonie? Wszystko! Zjadłam zęby, zdarłam kolana, szlify kolarskie również zaliczyłam! Teraz...

14 August 2015