Pimp my bike, czyli ostre koło na nowo

Blog / Sprzęt / 28 listopada 2014

 

 

Był październik, szosa w okolicach Rewala, finałowa edycja Pucharu Polski w Szosowych Maratonach Rowerowych. Pogoda piękna, trasa malownicza i nagle czuje kucie w lewym kolanie – typowe przeciążenie. Lekarz każe przerwać treningi na prawie 2 miesiące. Tyle czasu bez roweru? Nie. Muszę obyć się bez jeżdżenia na rowerze ale w tym czasie mogę go np. odświeżyć. Pierwszy plan zakładał tylko pomalowanie ramy. Wybrałem kolor – czarny mat i pojechałem do sklepu lakierniczego. Wróciłem z dwoma puszkami sprayu w kolorze… różowym. Ostre koło musi być odjechane…

Poniżej przedstawiam krótki tutorial jak pomalować rower sprayem.

  1. Sprzęt
    • Farba w sprayu. Użyłem trzech puszek: 2 kolorowych oraz jednej bezbarwnej. Przykładowe produkty: Deco Color Decoration
    • Środek do usuwania starej powłoki lakierniczej. W moim przypadku był to produkt firmy V33
    • Podkład reaktywny
    • Papier ścierny. Polecam stosować tarcze szlifierskie z rzepem, na którym mocujemy papier ścierny. Gradacja papieru zależy od stanu w jakim jest rama. Jeśli musimy usuwać rdze należy używać papierów z grubym ziarnem, do matowienia lakieru powinniśmy użyć papieru wodnego o gradacji powyżej 2500.
    • Tarcza i pasta szlifierska.
  2. Przygotowanie powierzchni
    1. Usuwanie poprzednich powłok. Nakładamy na ramę środek do usuwania powłok lakierniczych zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Zwykle robi się to pędzlem, po upływie paru minut za pomocą szpachelki można zdjąć stary lakier. Czasami czynność na leży powtórzyć
    2. Szlifowanie. Moja rama była bardzo zardzewiała. Szlifowanie rozpocząłem papierem ściernym 500, skończyłem na 800.
    3. Mycie rozpuszczalnikiem
    4. Nałożenie podkładu reaktywnego. Użyłem podkładu nakładanego pędzlem i uważam to za średni pomysł. Powłoka położona pędzlem nie jest tak gładka jak ta w sprayu (przynajmniej przy moich umiejętnościach). Zgodnie z zaleceniami producenta nie matowiłem podkładu, więc po położeniu pierwszej warstwy lakieru w sprayu okazało się, że widoczna jest faktura pędzla z pod spodu.  W związku z tym zaleciłbym stosowanie podkładu
    5. w sprayu np: Brunox Epoxy, lub zeszlifowanie podkładu aby uzyskać większą gładkość.
    6. Mycie rozpuszczalnikiemcyclingirl.pl
  3. Malowanie
    1. Tu przechodzimy do meritum. Nakładamy minimum dwie warstwy lakieru, trzymając puszkę sprayu w odległości około 30 cm od ramy – dzięki temu nie zrobimy zacieków.
    2. Gdy lakier wyschnie (dzień po malowaniu) należy zmatowić ramę wodnym papierem ściernym o gradacji około 2500.
    3. Przed nałożeniem ostatniej warstwy koloru polerujemy ramę. W tym celu najlepiej użyć tarczy polerskiej nakładanej na wiertarkę.
    4. Finalnej warstwy kolorowej nie matowimy ani nie polerujemy. Gdy wyschnie należy pokryć ramę lakierem bezbarwnym
    5. Gotowe!
  4. Efekt

Ideału się nie spodziewałem. Malując samemu nie otrzymamy super gładkiej powłoki jaką uzyskują profesjonaliści. Duże znaczenie ma też miejsce gdzie malujemy. Nie mając do dyspozycji żadnego pomieszczenia malowałem na dworze. Zdarzyło mi się zamalować jakieś paprochy czy niewinnego pająka, który zeskoczył z gałęzi wprost pod dyszę sprayu. Mimo wszystko efekt jaki uzyskałem jest świetny! Nad malowaniem i szykowaniem ramy spędziłem ze 40 godzin. Uważam, że warto było poświęcić ten czas. Teraz mam pewność, że nie ma drugiego takiego roweru.

DSCF2465

Przed malowaniem

 

DSC06290

Efekt końcowy

 


Tagi: ,



Marcin
Marcin
Zawodowo inżynier, prywatnie mąż Ani, hobbistycznie kolarz – amator lubujący się w dystansach ultra. Ukończył Maraton Rowerowy dookoła Polski (MRDP) oraz dwukrotnie Bałtyk Bieszczady Tour. W 2015 roku przejechał polskie góry w ramach górskiej edycji MRDP.




Previous Post

10 tekstów, które usłyszysz, kiedy nie jesz mięsa

Next Post

Jajecznica z doładowaniem





You might also like

  • polin3zja

    Cześć i czołem, kolor farby jest normalnie z katalogu ral i pamiętasz może jaki kolor jest tej farby? ral 4006?

    • Tak! To był jedyny, słuszny ral 4006.

  • Sebastian Łuszczek

    jak trzyma się lakier po dłuższym czasie użytkowania?

    • Po półtorej roku jest całkiem ok. Nie ma widocznych rys nawet tam gdzie zaczepiam nogą. Rower jeździł prawie codziennie także zimą po soli.


More Story

10 tekstów, które usłyszysz, kiedy nie jesz mięsa

Podobno warto pisać, kiedy targają Tobą emocje. To, że wegetarianizm, weganizm wzbudza spore zainteresowanie innych,...

20 November 2014